Thursday, May 24, 2012

Allah, Liberty and Love.


Salam w.b.t.

Peredaran zaman memperlihatkan kepada kita akan perubahan sesuatu hukum yang telah ditetapkan dalam Islam sejak zaman Rasulullah s.a.w. dan para sahabat r.a. Segala peraturan dan hukum-hakam Islam berubah-ubah mengikut zaman menunjukkan bahawa Islam bukanlah agama yang rigid sebaliknya ia agama yang memberi kemudahan kepada penganutnya berlandaskan syariat Islam.

Selagi sesuatu yang dilakukan itu masih mengikut syariat Islam, ia boleh dilakukan walaupun pada zahirnya nampak sangat mudah pelaksanaannya. Tiada masalah di situ.

Pada satu-satu masa, hukum-hakam yang telah ditentukan oleh ulama silam kemungkinannya dilihat tidak bertepatan dengan masalah yang timbul dewasa ini lalu memerlukan perbincangan (musyawarah) sesama ilmuan Islam dalam menentukan hukum yang baru.

Kaedah penentuan hukum yang baru berdasarkan usaha seseorang ulama itu yang menganalisa sesuatu masalah lalu mengeluarkan hukum berdasarkan ilmunya, disebut sebagai ijtihad. Inilah yang biasa kita dengar sebagai ijtihad ulama. Mereka ini merupakan golongan yang tinggi ilmunya lagi tsiqah (dipercayai) dan tidak diragui mengenai keupayaan mereka mengeluarkan hukum atau pendapat.

Ijtihad atau reformasi bukannya boleh dilakukan sesuka hati. Ia perlukan ketinggian ilmu dan kemahiran dalam disiplin ilmu tersebut. Seseorang itu harus punya pengetahuan yang luas mengenai perkara yang ingin diperkatakan sebelum sesuatu perkara itu diputuskan demi kemaslahatan masyarakat.

Jika diri sendiri tidak mempunyai ilmu yang cukup, dikhuatiri akan muncul pula insan-insan persis Salman Rushdie yang mentafsirkan agama mengikut pemahaman sendiri sehingga mendapat tentangan hebat dari masyarakat Muslim. Ia contoh bagaimana akal didahului oleh pengaruh hawa nafsu.

Alkisahnya
Mutakhir ini muncul pula seorang reformis wanita yang semakin dikenali iaitu Irshad Manji. Beliau merupakan seorang penulis dan wartawan Kanada yang lantang bersuara dan giat mempromosikan idea 'moral courage' yang menurutnya sesuatu yang perlu dalam masyarakat hari ini.

Antara buku tulisannya termasuklah The Trouble With Islam Today dan Allah, Liberty and Love. Ada yang dapat menerima segala idea yang cuba disampaikan melalui 2 buku tersebut namun tidak kurang juga yang mengkritik dan mengecam karyanya itu.

Suratan atau kebetulan, saya turut memiliki bukunya yang bertajuk Allah, Liberty and Love. Sewaktu mula-mula membeli, saya langsung tidak mengenali penulisnya. Cuma tertarik dengan tajuk buku tersebut yang nampak macam sedikit subversif atau offensive barangkali. Setelah hampir sebulan, barulah dikenali siapa penulisnya setelah mendapat maklumat di atas talian. Rupa-rupanya buku tersebut hendak diharamkan di tanahair yang tercinta. Fuh, ganas juga penangan buku tersebut.

Di sebalik buku medik...


Dalam bab pengenalan ada diceritakan pengalaman penulisnya sendiri yang sentiasa dikecam melalui ugutan bunuh lewat e-mail. Ada yang menuduhnya dengan pelbagai gelaran dan ada juga yang bersetuju dengan buah fikiran yang dilontarkan.

Irshad Manji juga ada menjelaskan apa yang dimaksudkan dengan 'moral courage' yang dijaja olehnya kepada orang ramai. 'Moral courage' bermaksud kesanggupan untuk bercakap mengenai kebenaran untuk mengukuhkan masyarakat demi kebaikan yang lebih besar. (The willingness to speak truth to power within the community for the sake of greater good).

Melalui 'moral courage', seseorang itu digalakkan untuk sentiasa bertanya mengenai sesuatu. Lebih banyak soalan lebih bagus. Dan pertanyaan itu lebih berkisar mengenai segala tindak-tanduk Muslim itu sendiri. Kenapa lelaki sahaja yang boleh jadi imam? Kenapa undang-undang ini wujud? Adakah ia masih relevan? Tidakkan ia harus dikaji dan diteliti semula demi imej Islam di mata bukan Muslim?

Kalau dari sudut pembelajaran ilmu-ilmu sains atau apa jua cabang ilmu, rasanya 'moral courage' wajar dipraktikkan. Ia suatu yang harus digalakkan kepada pelajar-pelajar.

Namun dalam bidang yang melibatkan soal agama, mungkin ia kurang sesuai kerana tidak semua persoalan agama itu boleh dijangkau melalui akal yang terbatas. Segala peraturan yang telah ditetapkan itu, memerlukan orang yang betul-betul arif dan dipercayai untuk melakukan sebarang perubahan, dan tidak ramai yang memenuhi kriteria yang sepatutnya.

Usahanya itu lebih kepada menyeru masyarakat supaya memberi ruang yang luas kepada kebebasan. Kebebasan individu untuk bersuara dan kebebasan mempersoalkan perkara yang berkaitan hak asasi manusia yang mungkin dirasakan tidak ramai yang tampil untuk memperkatakannya secara terbuka.

Meniti hari-hari pada akhir zaman, kelihatan semakin banyak usaha yang dilakukan oleh banyak pihak untuk memberi definisi baru terhadap agama Islam. Mereka ini begitu aktif bekerja supaya apa yang dicita-citakan itu tercapai.

Jadi, mari sama-sama kita tambah ilmu asas mengenai agama supaya kita termasuk dalam golongan yang menepati ciri-ciri akidah Ahlus Sunnah Wal Jamaah berbanding 72 kumpulan lain yang nyata terpesong dari pemahaman Islam yang sebenarnya.

p/s : Sedang berusaha menghabiskan Allah, Liberty & Love.




6 comments:

  1. Insyaallah..nnti bolh updatekn kisah dlm bku tu pd blog.kn?

    ReplyDelete
  2. InsyaAllah boleh..isi2 dalam buku tu agak 'menggerunkan' jugak kalau diteliti satu-persatu...

    ReplyDelete
  3. Update terbaru..

    Buku tersebut telah pun 'dihalalkan' pengharamannya oleh KDN..boleh baca di pautan berikut...

    http://www.sinarharian.com.my/nasional/kdn-haram-buku-irshad-manji-1.50745

    ReplyDelete
  4. xpham...mksdnye haram ke tidak snanye nie??
    link tu kte diharamkn.kn?

    ReplyDelete
  5. Buku tu memang diharamkan pun..'halal' tu maknanya disahkan keharamannya..mcm dlm link tu..saja letak perkataan tu.. :-)

    ReplyDelete

Bencana alam, adakah kita ambil pengajaran?

Salam w.b.t. Lama sungguh tak menulis di sini. Dek kekangan masa kononnya, idea yang sentiasa bersarang di minda tak dapat diterjemahkan da...