Saturday, June 30, 2012

Ar-Rais Al-Jadid

Salam w.b.t.

Kemenangan calon Ikhwanul Muslimin (IM), Dr. Mohamed Morsi sebagai Presiden Mesir yang diumumkan pada 24 Jun 2012 yang lalu merupakan satu berita yang cukup menggembirakan buat dunia amnya dan buat penduduk Mesir khususnya. Setelah hampir setahun revolusi yang berlaku di sana, keputusan pilihanraya Presiden baru-baru ini memberi petanda baik akan pemulihan negara dari pelbagai aspek selepas ini.

Rakyat Mesir sudah boleh menarik nafas lega dengan kemenangan Dr. Morsi kerana beliau sememangnya layak dan berkebolehan untuk membawa perubahan dan keamanan kepada rakyatnya. Saya percaya sokongan yang padu masih diberikan kepada Ikhwanul Muslimin walaupun mereka ditentang oleh golongan yang tidak mahu melihat kebangkitan Islam di bumi piramid tersebut.



Majoriti masyarakat di luar sana begitu yakin bahawa Dr. Morsi dapat mentadbir negara dengan adil lebih-lebih lagi beliau seorang hafiz Al-Quran. Keluarganya juga turut menghafaz Al-Quran dan ini merupakan nilai tambah kepada pelantikannya sebagai presiden. Semoga roh Islam terus mekar dalam dirinya dan menteri-menteri di bawahnya ketika memerintah negara kelak.

Melihatkan situasi politik yang semakin stabil, berhajat juga hendak ke sana suatu hari nanti. Abah mengatakan bahawa beliau pernah menjejakkan kaki di Dataran Tahrir ketika menuntut di sana dahulu. Melalui cerita sahabat-sahabat yang pernah berkelana ke Mesir, perasaan untuk merasa sendiri bagaimana kehidupan di sana membuak-buak bagaikan air dalam cerek yang sudah lama mendidih. Sungguh bersemangat dan tidak sabar rasanya.

Beruntung buat mereka yang berpeluang belajar di sana kerana di bumi Anbia itu, mereka sentiasa berpeluang melawat tempat-tempat bersejarah yang dikaitkan dengan Nabi-Nabi terdahulu. Tengok Sungai Nil, teringat kisah Saidina Umar dan Nil yang pernah kering suatu ketika dahulu.

Seorang junior yang beragama Hindu turut bimbang dengan keadaan politik Mesir yang tidak stabil kerana katanya, Mesir itu ibarat pusat kepada ilmu Islam sedunia. Apabila sebut Mesir, orang pasti akan terbayang pengajian Islamnya. Begitu juga apabila sebut Vatican City, maka orang tahu itu pusat Kristian yang sangat penting.

Diharapkan Dr. Morsi dan ahli kabinetnya yang baru dapat menjalankan amanah yang diberikan dengan penuh tanggungjawab seterusnya menjadi contoh kepada Presiden negara lain. Beliau bukan sahaja membawa imej keluarganya dan Ikhwanul Muslimin bahkan imej Islam turut diwakili olehnya.

Mari kita sama-sama mendoakan kesejahteraan beliau dalam mentadbir Mesir pasca revolusi. Semoga bumi Anbia kembali damai dengan pemerintahan yang baru ini.

p/s : Sebaik-baik pemimpin ialah pemimpin yang adil...

No comments:

Post a Comment

Bencana alam, adakah kita ambil pengajaran?

Salam w.b.t. Lama sungguh tak menulis di sini. Dek kekangan masa kononnya, idea yang sentiasa bersarang di minda tak dapat diterjemahkan da...