Saturday, June 2, 2012

Guaneee Agaknya Nasib Si Mubarak...


Salam w.b.t.

Setelah melalui pembicaraan di mahkamah, akhirnya Hosni Mubarak telah dijatuhkan hukuman penjara seumur hidup. Keputusan mahkamah tersebut mendapat reaksi yang kurang menyenangkan oleh rakyat Mesir yang berpendapat hukuman tersebut tidak setimpal dengan jenayah yang dilakukan oleh bekas pemimpin itu.

Berbanding kekejamannya membunuh para penentang rejim pemerintahannya, hukuman tersebut dilihat tidak mencukupi bagi menjadi penawar kepada ahli keluarga yang terkorban pasca revolusi yang berlaku untuk menumbangkan rejim diktator yang berkuasa hampir 30 tahun itu.

Hakim yang diamanhkan untuk mengadili kes tersebut sudah pasti menggalas tugas yang berat dan mencabar. Nasib dan masa depan Mesir sedikit sebanyak terletak di tangannya juga. Hakim mestilah bersikap dengan bijak (hakim) dan tidak berpihak kepada mana-mana anasir luar.

Pada mulanya keputusan mahkamah disambut dengan penuh kegembiraan oleh rakyat Mesir. Namun selepas itu penduduknya marah dan berang dengan keputusan itu, di mana mereka mula berkumpul di Dataran Tahrir (Tahrir Square) seperti yang dilaporkan oleh saluran Al-Jazeera English sebentar tadi.

Apa-apa pun, kita semua mendoakan supaya masa depan Mesir lebih cerah selepas ini. Semoga situasi politik dan ekonominya menjadi lebih stabil melalui perjuangan rakyatnya beserta kiriman doa dari kita semua. Bumi Mesir itu, bumi para Anbia yang mulia. Bumi yang menyimpan sejarah perjuangan para Nabi yang tidak ternilai bagi umat Islam.

p/s : Mengenang kembali salah satu program Jejak Rasul bertajuk 'Mesir Bumi Anbia'..teringin rasanya hendak ke sana suatu hari nanti..insyaAllah..
p/ss : Ketika Hosni Mubarak ditahan dalam penjara, seorang akhi ada menceritakan bagaimana ucapan ketika sambutan Ramadan di Mesir turut terkena tempiasnya.
Kata penduduk Mesir, "Ramadan Kareem..laa Ramadan Mubarak..Mubarak fi Sijn.." (Ramadan Yang Dimuliakan..bukan Ramadan Mubarak sebab Mubarak dalam penjara..)

No comments:

Post a Comment

Jururawat, oncall & postcall

Salam w.b.t. Selamat Hari Jururawat saya ucapkan buat semua akak-akak yang telah banyak berkorban masa dan tenaga menolong doktor da...