Sunday, March 29, 2009

Memori cinta luka II

Salam sidang pelawat sekalian...
Kali nie kita sambung pulak perbincangan kita pasal memori..b'kenaan kaitan tidur dan penyimpanan memori..tp sebelum tue, jom kita kaji sikit sapa yang dok wat keja tukar-menukar memori jangka pendek ke versi jangka panjang punya..
Alkisah, dalam otak kita ni, ada satu sistem yang dipanggil 'limbic system'..ada banyak la komponen dalam sistem nie..salah satunya, dipanggil 'hippocampus'.. Hippocampus nie la yang dok wat keja tukar-menukar nie..ala2 pengurup wang la senang crita..hEe..kalo struktur nie t'cedera @ hilang fungsinya, makanya individu tu kemungkinan akan b'masalah untuk mengingat dalam jangka masa panjang..
Ok la..kita teruskan dengan persoalan perkaitan tidur dan memori..untuk pengetahuan semua, proses penukaran memori jangka pendek ke tahap jangka panjang b'laku semasa kita tidur..time nie la 'hippocampus' memainkan peranannya..sebagai analogi yang mudah, kita ambil contoh pejabat pos..walaupun dah habis waktu bekerja, para pekerja di sana akan melanjutkan waktu mereka kat pejabat pos tu..untuk apa..?? Untuk mengelaskan surat yang dihantar mengikut kawasan @ negeri..ke utara setempat, ke selatan diasingkan dari yang ke pantai timur..kerja menghantar nanti akan menjadi lebih teratur..
Begitu jugak dengan otak kita nie..setelah sehari suntuk kita belajar, menghafal itu ini, berilah peluang otak kita mendapat rehat yang mencukupi..waktu kita tidur, segala ilmu yang dibaca akan 'diagih-agihkan' mengikut 'kawasan'..seterusnya disimpan dengan baik..bila diperlukan, ia akan dikeluarkan kembali..
Terkadang, kita punyalah study bagai nak rak.stay up smpai lewat malam..'burning the midnight's oil' kata omputih..terutamanya time musim xm..last2, apa pun tak dapat..tidur pun dalam sejam dua camtu saja.mana cukup sedara/i..mana sempat mat 'hippocampus' jalankan peranan dia..silap hari bulan, sakit pulak yang dapat..tak boleh nak amik periksa..kan susah ?
Kesimpulannya, jagalah waktu tidur dengan sebaiknya. Dapatkan tidur yang mencukupi, baru ada energi untuk belajar..jangan la suka study last2 minute..p'ingatan nie untuk semua, termasuk diri yang menaip 'karangan' nie.. ('',)
Hmm..rasanya setakat ini saja kesinambungan entri yang lepas..
Semoga anda mendapat manfaat hasil perkongsian ini..
Wassalam..

4 comments:

  1. memori cinta luka..bagusla..lepas ni xnak study last minit dah..hehe..nnti post la lagi psal medik..i like to read;-)

    ReplyDelete
  2. Baguih..study awai2 no..hEe..no problem..akan ada lagi yang menyusul nanti..tungguu... ('',)

    ReplyDelete
  3. aa napa aku taknak simpan kat cortex. dia g limbic pastu kuaq kot tinga ja.. haha kiddin key. bagus. aku nak final next week. doakan aku!

    ReplyDelete
  4. Insya-ALLAH.. All da best..! Buat elok2 no.. :-)

    ReplyDelete

Bencana alam, adakah kita ambil pengajaran?

Salam w.b.t. Lama sungguh tak menulis di sini. Dek kekangan masa kononnya, idea yang sentiasa bersarang di minda tak dapat diterjemahkan da...