Tuesday, May 10, 2011

Jom tengok angin sepoi-sepoi bahasa



Naik angin, makan angin, buang angin.

Ketiga-tiganya mempunyai persamaan yang ketara. Kalau dalam bentuk set, kita boleh katakan ada kesatuan set antara ketiga-tiga entiti di atas. (ingat lagi matematik moden @ math mod..??) hehe

Ok lah. Biar saya yang bagi jawapannya sebelum a
nda membuat tekaan yang salah. Kalau nak tahu, ketiga-tiganya ada menggunakan perkataan angin. (laa...yang tu ja ka...ingat apa la tadi..buat saspen ja hang nie..)

Sabar2..jangan naik angin pulak ya..ini baru mukaddimah..(",)

Angin, salah satu bukti kekuasaan dan kehebatan Allah. Zahirnya tak dapat dilihat oleh manusia namun dapat dirasakan kehadirannya. Kalau hendak difikirkan logik akal, memang takkan tercapai bagaimana sesuatu yang tak berwarna, tak dapat dilihat oleh mata kasar itu dapat dibuktikan kewujudannya. Sememangnya akal manusia itu sangat terbatas dan tak mampu memikirkan sesuatu yang di luar logik semata.

Setiap ciptaan Tuhan itu mempunyai maksud yang tertentu. Kalau penciptaan angin itu sendiri dianggap ajaib, kita harus memikirkan siapakah pencipta kepada angin itu sendiri. Kalau ada ciptaan, semestinya ada penciptanya. Kalau yang dicipta itu hebat, maka sang pencipta itu mestilah lagi hebat dan agung. Tiada siapa pun yang mampu menandingi kehebatan sang pencipta. Mampukah manusia mencipta angin, tanpa bantuan
kipas angin ?

Ada satu kisah yang menceritakan perihal seorang hamba Allah ini bertanyakan mengenai kewujudan Tuhan. Lalu dia pun ditampar seterusnya ditanyakan di manakah sakit itu ? Dia mengatakan di pipinya padahal itu merupakan tempat sakit, bukan sakit itu sendiri. Nah, susah nampaknya untuk menerangkan sesuatu yang tak dapat dilihat melainkan kita sendiri yang merasainya.


Angin bila besar menjadi taufan.


Kewujudan angin mungkin boleh disamakan dengan kewujudan Allah. Namun perlu diambil perhatian, salah satu sifat bagi Allah ialah bersalahan dengan yang baharu, yakni sifat Allah tidak sama dengan sifat makhluk. Cuma dalam entri kali ini, untuk memudahkan pemahaman maka saya menggunakan contoh ini.

Angin, seperti yang disebutkan pada awalnya merupakan ciptaan yang tidak dapat dilihat dek mata kasar, tapi ia wujud. Buktinya pokok-pokok itu kelihatan meliuk-lentuk ditiup angin seolah-olah cuba berbicara dengan kita. Semacam ada sesuatu hendak disampaikan. Bagi mereka yang merasakan kewujudan angin, mereka pasti mengiyakan bahawa angin itu wujud. Kerana apa ? Kerana mereka sudah merasakan kesejukan yang dibawa oleh angin.

Begitu jugalah bagaimana kita mengakui kewujudan Allah selaku pencipta yang agung. Jisim-Nya memang tak dapat dilihat. Kalau difikirkan logik, sesuatu yang tidak dapat dilihat itu maknanya tiada wujud ia. Namun wujudnya Allah itu bukanlah ditentukan melalui pertimbangan akal sebaliknya melalui pertimbangan iman kita. Imanlah yang membenarkan keberadaan Allah sebagai Al-Khaliq. Perlunya kita untuk merasakan kewujudan Allah melalui ciptaanNya yang sangat banyak di dunia ini. Dan angin salah satu contohnya.

Maha Suci Tuhan yang menciptakan sesuatu itu tanpa sia-sia sebaliknya satu pengajaran bagi mereka yang berfikir.

Wallahua'laam..

p/s : Cikgu Shamsul yang pernah mengajar matematik dan bahasa melayu semasa sekolah rendah pernah bertanyakan kami, "Cuba tunjuk tengok macam mana yang dikatakan angin sepoi-sepoi bahasa ?". Satu kelas terdiam. No idea. Nak kata suasana itu tidak patut digunakan dalam karangan. Sekarang tak pasti adakah sudah boleh digunakan.peace...

No comments:

Post a Comment

Jururawat, oncall & postcall

Salam w.b.t. Selamat Hari Jururawat saya ucapkan buat semua akak-akak yang telah banyak berkorban masa dan tenaga menolong doktor da...