Monday, May 16, 2011

Pekena satu mesti nak lagi...


Sudah lama rasanya nak tulis sebab ada sahabat yang bertanyakan saya berkenaannya. Jadi kali nie saya nak cerita sikit sesuatu yang ada kaitan dengan makanan, dan ianya memang sejenis makanan pun.

Santan Pulut Daun Pandan. Itulah dia nama makanan yang saya nak ceritakan kali nie. Unik bukan namanya ? Saya yakin anda pasti tertanya-tanya dan ingin tahu dengan lebih lanjut lagi. Santan Pulut Daun Pandan seindah namanya begitu memukau sesiapa yang mengenal erti sebenar di sebalik nama yang diberi. aisey...

Ok..ok..saya teruskan lagi.

Santan Pulut Daun Pandan nie boleh juga kita panggil ia sebagai SPDP. Itu nama pendeknya. SPDP ini mempunyai keunikannya tersendiri di samping namanya yang berstatus nama khas. Dan ianya antara makanan petang yang enak di Karad..(apa ? kat karad ?)

apa ? kat Karad ? bior benor nie..

Ya. Betul la. Santan Pulut Daun Pandan boleh didapati di Karad. Bahan-bahan yang diperlukan untuk menyediakannya juga senang didapati dan murah. Bahan tadilah sebenarnya yang memberikan kekuatan kepada keenakan Santan Pulut Daun Pandan. Di sinilah letaknya satu lagi keunikan makanan ini.

Kalau anda fikir santan, pulut dan daun pandan diperlukan, ternyata anda silap percaturan. Tak perlu pun. Sebab itulah ianya mudah didapati di sini lantaran para penjualnya tidak perlu susah-susah mencari daun pandan. Logik la kan. Bak kata pepatah, 'Don't judge a book by its author.' Jadi janganlah kita mudah terpengaruh dengan agenda yang dimainkan oleh nama atau pangkat atau apa saja.

Jom kita tengok dulu macam mana rupanya Santan Pulut Daun Pandan ini. Barulah dapat sedikit gambaran macam mana la rupanya.



nampak tak kuahnya ?

Macam yang kelihatan, bahan yang diperlukan ialah keropok rangup sebagai acuan untuk menempatkan isi-isi di dalamnya. Selepas itu, kentang putar yang pedas dimasukkan ke dalam acuan itu. Kemudian sejenis manisan dan cili yang dikisar pula dicampurkan ke dalamnya. Serbuk jintan dan serbuk cili pula ditabur di atasnya. Maruku halus kemudiannya ditabur sama rata. Selepas itu dimasukkan pula santan (eh, perlu santan jugak la..), bawang besar yang dipotong kecil dan akhir sekali ditabur daun ketumbar sebagai pelengkap kepada hidangan.

Bagaimana ? Berkhasiat bukan. Bahan-bahan yang digunakan kebanyakannya daripada kategori sayuran. Penyediaannya juga tidak memerlukan sebarang bentuk aktiviti menggoreng. Ianya ringkas dan cepat. Walaupun ringkas tapi ternyata berbaloi untuk menghabiskan sepinggan Santan Pulut Daun Pandan tersebut.

Kalau teringin maka kenalah jejakkan kaki di sini dan rasa sendiri. Nak buat sendiri di rumah pun boleh sebab senang saja nak dapatkan bahan-bahannya. Yang penting kita berani mencuba dan merasa. Sebab kalau tak cuba sendiri sampai bila-bila pun takkan tahu potensi diri. Kan3.

Selesai sudah perkongsian kali ini mengenai Santan Pulut Daun Pandan. Semoga bertambah lagi pengetahuan tentang makanan tempatan di sini. Makan makan juga. Ibadah jangan ditinggalkan. Perlu ingat, apa niat kita makan. Makan dengan niat tambah tenaga untuk beribadah, maka dapatlah kita pahala. Jadilah perbuatan makan itu suatu ibadah. Lagi chantek kalau makan ikut sunnah Nabi. Kenyang dapat, pahala ikut sunnah pun dapat. Peluang ada di hadapan kita. Cuma tinggal kita nak rebut atau tak saja.

Semoga segala yang kita lakukan itu mendapat ganjaran di sisi Allah s.w.t.

p/s : Nama penuh SPDP ialah Shev Puri Dhai Puri. Ia merupakan sejenis snek petang yang murah dan berpatutan. Mendapat sambutan yang agak menggalakkan dalam kalangan pelajar. peace (^_^)

2 comments:

  1. waduh waduh!! siap ada bahan-bahan! tapi macam susah ja. alamak hang kena khatam buat ni, balik jamu kami . :P

    ReplyDelete
  2. Biar susah dulu, pastu nikmati hasilnya kemudian..hEe
    Bahan-bahan dah ada..senang ja nak buat..campak2 je..siap.. (",)

    ReplyDelete

Jururawat, oncall & postcall

Salam w.b.t. Selamat Hari Jururawat saya ucapkan buat semua akak-akak yang telah banyak berkorban masa dan tenaga menolong doktor da...