Thursday, June 30, 2011

Bola Itu Bulat


Salam w.b.t.

Akhirnya dapat juga kami beriadah setelah sekian lama berhibernasi di bilik. Disebabkan adik-adik Tahun 1 baru sahaja habis exam teori maka diajaknya kami berentap di padang bola ala-ala Old Trafford itu. Maka aktiviti riadah petang tadi sekurang-kurangnya menjadi pengubat tekanan mereka di kala exam memuncak. Cuaca pun nampaknya agak baik.

Keadaan padang yang menunjukkan sedikit kemajuan dari segi zahirnya seolah-olah merangsang nafsu kami untuk bermain. Mana taknya, musim hujan sudah pun bermula. Segala jenis flora yang sebelumnya kekontangan menagih setitis air kini mendapat limpahan kasih sayang yang tidak terhingga dari alam. Kehijauan flora yang memenuhi (erm, hampir memenuhi sebenarnya) padang itu menyejukkan mata yang memandangnya. Walaupun ianya tidak segah Old Trafford tetapi bukan standard yang tinggi menjadi ukuran. cewah...

Bersukan bukan sahaja menyihatkan badan malah mengeratkan ukhwah dan persahabatan sesama kami. Kalau selalunya masa yang ada banyak diperuntukkan untuk belajar dan membaca buku (plus aktiviti2 lain), waktu riadah petang kami boleh berjumpa dan bergelak ketawa sama-sama sambil melupakan dunia perubatan buat seketika.

Masa inilah masanya untuk diaplikasikan ilmu yang dipelajari. Apabila kita melakukan aktiviti riadah, nadi kita akan bergerak dengan cepat. Denyutan jantung akan semakin laju dan peluh mula keluar. Ini berlaku disebabkan rangsangan sistem saraf dalam badan yang menyebabkan jantung akan bekerja dengan lebih keras untuk membekalkan darah kepada anggota-anggota badan. Nafas akan tercungap-cungap dan bertambah laju juga, untuk menambah kadar pengambilan oksigen ke dalam badan.

Setelah sekian lama tidak bermain, semuanya kelihatan letih walaupun baru sekejap sahaja bermain. Mula-mula pergerakannya laju dan agresif. Lama kelamaan rentak semakin perlahan dan perlahan. Tercungap-cungap dan tidak bermaya. Semangat itu kembali naik apabila ada antara kami yang melakukan sepakan tepat ke gawang penjaga gol. Gol ! Serentak dengan itu juga semangat yang pudar kembali lagi dan permainan mula menjadi rancak dengan kedua-dua kumpulan melancarkan serangan untuk membolosi gawang gol lawan. (",)

Dan kegelapan malam mula menyelubungi tanda masa untuk pulang ke asrama sudah sampai. Masing-masing sudah keletihan dan berpuas hati. Andai ada kesempatan yang lain, sudah pasti kami akan berentap lagi untuk mengeluarkan peluh dan memanaskan badan serta menghasilkan jantung yang sihat dan rajin bekerja. (n_n)

p/s : Malaysia menang 2-1 dengan Taiwan pusingan pertama kelayakan Piala Dunia. Baguih la hampa... =)

No comments:

Post a Comment

Jururawat, oncall & postcall

Salam w.b.t. Selamat Hari Jururawat saya ucapkan buat semua akak-akak yang telah banyak berkorban masa dan tenaga menolong doktor da...