Friday, February 10, 2012

Amba Trip 2




Salam w.b.t.

Firman Allah s.w.t. dalam Surah Al-Hujurat, ayat 13 :

"Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain)."




Siap ada kek lagi tu...





Toppers... (",)







On the way to Dargah..


Kali ini akan saya jelaskan secara ringkas mengenai Dargah yang telah dijanjikan sebelum ini. Mungkin ada yang pernah dengar dari orang lain atau pernah datang sendiri melawat kawasan Dargah.

Dargah merupakan kawasan makam orang-orang alim yang pernah tinggal di sesuatu kawasan. Biasanya ia akan dihiasi sebaik mungkin dan dijaga oleh penduduk setempat. Ia dianggap sebagai tempat yang mulia dan keramat oleh sesetengah orang.

Disebabkan status Dargah tersebut, ia menjadi tempat tumpuan masyarakat Muslim termasuklah komuniti Hindu yang mempunyai hajat-hajat tertentu. Mereka akan masuk ke dalam kawasan Dargah sambil membawa bunga-bunga ala-ala pengeras untuk diserahkan kepada wakil yang menjaga Dargah. Kemudian masing-masing akan berniat mengenai perkara yang mereka hajati dengan harapan, berkat kehebatan orang alim tersebut hajat atau impian mereka akan dimakbulkan Tuhan.

Konsepnya seolah-olah bertawassul dengan roh orang-orang alim dari pandangan Islam.


Namun, melihatkan betapa kurang rigidnya masyarakat Muslim terhadap kawasan perkuburan yang patut dijaga dan dihormati, saya kira amalan mereka agak menyimpang dari cara atau kaedah yang dibenarkan agama.

Namun saya yang masih kekurangan ilmu ini tidak berani untuk membuat sebarang kesimpulan mengenai perbuatan mereka. Cukup hanya melihat dan mentafsir untuk pemahaman sendiri dan menjadi iktibar kepada diri.

Itulah serba sedikit perihal Dargah yang merupakan salah satu tarikan yang ada di sini. Untuk mengetahui dengan lebih lanjut, bolehlah ditanyakan pada yang lebih arif kerana boleh jadi penerangan saya itu ada kekurangan dan cacat celanya. Tapi jangan pula ditanya pada rancangan Tanyalah Ustaz ya..hehe

Semoga perkongsian ini membuka minda kita bahawa dunia ini ada 1001 jenis manusia dengan 1001 ragam dan sifatnya.

Kamu sangka kamu dah cukup hebat sedangkan di luar sana ramai lagi yang cukup hebat dan mantap.







No comments:

Post a Comment

Jururawat, oncall & postcall

Salam w.b.t. Selamat Hari Jururawat saya ucapkan buat semua akak-akak yang telah banyak berkorban masa dan tenaga menolong doktor da...