Wednesday, February 15, 2012

Muda Tua Sama Sahaja


Salam w.b.t.

Saya yakin dan tersangat yakin bahawa setiap Muslim tahu akan fakta di bawah ini. Setiap dari kita harus tahu bahawa fakta ini sama sekali tidak boleh dipertikaikan walaupun dibicarakan di mahkamah agung atau mahkamah tinggi.

1. Hidup di dunia ini ibarat lakonan semata-mata, hanya sementara dan tiada yang kekal abadi.
2. Kita tidak tahu di bumi manakah, bilakah maut akan datang menjemput kita.

Rasanya cukup dengan 2 fakta di atas yang wajib diketahui setiap yang bergelar Muslim.

Setiap yang bernyawa itu pasti akan merasakan kematian. Namun sudahkah kita menyiapkan diri untuk menghadapinya andai masa kita sudah tiba.

Sabda Nabi Muhammad s.a.w. : Orang yang paling bijak ialah mereka yang sentiasa ingat akan mati dan membuat persiapan untuk menghadapi kematian itu.

Dan satu hal lagi, kematian tidak mengira umur seseorang. Muda atau tua, kalau ajal sudah sampai maka tidak boleh dilewatkan atau dicepatkan walau sesaat.

Rasa terpanggil untuk membuat post ini adalah disebabkan satu mesej yang baharu saya terima dari adik di Malaysia.

Kata adik, ada seorang sahabatnya (lelaki) yang baru berusia 13 tahun telah meninggal dunia setelah terlibat dalam satu kemalangan dengan sebuah kereta. Dikatakan bahawa ia berlaku ketika arwah dalam perjalanan ke sekolah pada waktu pagi apabila sebuah kereta memintas dan melanggar arwah yang berbasikal di sebelah kiri jalan. Arwah dan basikalnya telah diseret sepanjang jalan sebelum disedari oleh pemandu tersebut.

Allah..sedih dan sebak rasanya..tambahan pula arwah merupakan anak sulung dalam keluarga. Begitu mudah nyawanya diambil. Tiada siapa yang menyangka.

Semoga arwah adik itu diberikan ganjaran pahala mati syahid kerana dalam perjalanan untuk menuntut ilmu. Sungguh beruntung dirinya itu.

Itulah, tidak kira muda ka..tua ka..kecil ka..besar ka..sihat ka..badan ketul-ketul ka..kalau dah nama ajal yang datang, tak boleh nak tangguh dah.

Jadi, setiap apa pun yang kita buat di atas muka bumi ini, kita kena ingat yang suatu hari nanti kita akan masuk ke dalam bumi jugak. Kita berseronok di atas bumi, tapi dalam bumi belum tentu lagi ada keseronokan yang serupa. Beringatlah kita terutamanya saya sendiri dan sama-samalah buat persiapan yang sepatutnya.

Wassalam..

p/s : sama-sama kita sedekahkan Al-Fatihah kepada arwah adik itu dan kepada arwah ayah salah seorang lecturer agama saya yang telah pulang ke rahmatullah kira-kira seminggu lebih yang lepas. Al-Fatihah...


2 comments:

  1. kullu nafsin zaaiqotul maut...
    setiap yg bernyawa pasti merasai mati....

    ReplyDelete
  2. @f....z : dan yang mati akan pergi buat selama-lamanya ibarat masa yang telah ditinggalkan..

    ReplyDelete

Bencana alam, adakah kita ambil pengajaran?

Salam w.b.t. Lama sungguh tak menulis di sini. Dek kekangan masa kononnya, idea yang sentiasa bersarang di minda tak dapat diterjemahkan da...