Sunday, July 15, 2012

La Tahzan ya Akhi

Salam w.b.t.

Kehidupan Sentiasa Dihujani Ujian
Hidup ini ada naik dan turunnya, ada pasang dan surutnya. Terkadang kita berasa begitu bersemangat untuk melakukan sesuatu, terkadang kita terkandas di tengah jalan. Ketika bersemangat itu, segalanya mungkin untuk dilaksanakan. Tiada istilah jemu dan penat.

Apabila tiada semangat, segala idea hanya tinggal jadi angan-angan dan tiada penterjemahan melalui perbuatan. Sebab itulah, kita perlu sentiasa memotivasikan diri supaya semangat sentiasa meningkat naik dan mendorong kita melakukan peningkatan amal.

Dunia seorang pelajar tidak akan pernah sunyi daripada kegagalan. Kegagalan itu hanyalah ujian untuk melihat apakah tindakan kita selepasnya, hendak berubah atau tidak. Sebenarnya, kejayaan juga suatu ujian bilamana seseorang itu merasakan sudah cukup selesa dan tidak membuat persiapan untuk menghadapi hari esok yang lebih mencabar.

Gelap Masa Depan....
Pernah suatu masa dahulu, seseorang mengatakan kepada saya bahawa masa depannya sudah gelap, kerana dia tidak berpeluang melanjutkan pelajaran ke kolej atau universiti selepas SPM. Dia nyata kecewa kerana sahabat-sahabatnya yang lain berpeluang ke kolej atau ke politeknik sekurang-kurangnya. Padanya, segalanya bagai sudah di penghujung.

Saya cuba memberi semangat kepadanya dan berpesan, rezeki setiap orang itu sudah ditetapkan oleh Allah. Tinggal lagi kita sendiri yang perlu selalu berusaha dan yakin dengan janji-janjiNya.

"Adik, jangan mudah menyerah. Mungkin rezeki adik berada di tempat lain, yang lebih baik sebagaimana yang Tuhan dah susun untuk adik. Adik kena usaha lebih lagi, dan sentiasalah berdoa mohon dipermudahkan urusan oleh Allah. Peluang tu masih ada, cuma masanya belum tiba lagi."

Saya yang mendengar keluhannya, cuma mampu mendoakannya dari jauh agar Allah memberikannya yang terbaik suatu masa nanti. InsyaAllah...

Jangan Bersedih
Firman Allah dalam surah Ali-'Imran, ayat 139 :


"Dan janganlah kamu takut, dan janganlah pula kamu bersedih. Bahkan kamu merupakan orang yang paling tinggi darjatnya sekiranya kamu bertakwa."
- salah satu ayat kegemaran saya.

Apabila memasuki alam kolej atau universiti, suasananya berbeza 360 darjah dari zaman persekolahan dahulu. Sangat-sangat berbeza. Kalau tidak betul-betul sabar, boleh kecundang jawabnya. Saya pernah melalui zaman kegagalan sehingga merasakan kesedihan yang teramat. Namun, saya yakin itu merupakan teguran dari Tuhan agar saya memperbaiki kelemahan dan berubah meningkatkan potensi dalam diri.

It is not at the end of the world, bak kata pepatah orang putih. Walaupun dunia diramalkan kiamat pada Disember 2012, tiada siapa yang boleh mengesahkan kesahihannya. Tiada siapa yang mampu meramal, apa yang bakal berlaku kelak.

Jadi, setiap peluang yang terhidang, harus dimanfaatkan dengan baik. Setiap usaha yang dilakukan, harus diakhiri dengan tawakkal kepada Allah. Dia tempat kita meminta sesuatu yang dihajati, setelah puas berusaha.

Renungan
Akhir kalam, saya akhiri coretan ini dengan satu petikan kata-kata daripada sebuah blog yang tidak asing lagi di abad ini, iaitu Malaikatpakaigucci.

"Akhi, saya tahu it's easier said than done. Dan berat mata memandang, berat lagi bahu memikul. Saya faham sangat tu. Tapi... Apa-apa pon keputusannya nanti, saya harap anda dapat redha dan bersabar dengannya. Keputusan baik pon satu ujian, keputusan yang tak berapa nak baik pon satu ujian juga. Dan samalah, keputusan yang baik tu satu nikmat, keputusan yang tak berapa nak baik tu satu nikmat juga; kalau kita ni hambaNya yang bersyukur dan melihat setiap sesuatu tu adalah tarbiyah dari Dia.

Saya harap sangat anda dapat jadi manusia yang Nabi SAW sebut dalam sebuah hadith:

"Hairan sungguh urusan orang mukmin itu, semua urusannya baik belaka; perkara ini tidak akan didapati dalam diri seseorang kecuali pada orang mukmin. Iaitu apabila dia mendapat kebahagiaan dia bersyukur dan bersyukur itu baik baginya. Apabila ia ditimpa musibah dia bersabar, dan bersabar itu adalah hal yang baik baginya."
[Riwayat Imam Ahmad]

Senyum.

Dan akhi, Allah berfirman dalam al-Quran:

"Diperintahkan kamu berperang, sedangkan ianya sesuatu yang kamu benci. Boleh jadi sesuatu yang kamu benci itu sangat baik bagi kamu (sementara) yang kamu sukai mungkin tidak baik bagi kamu. Dan Allah mengetahui tetapi kamu tidak mengetahui."
[al-Baqarah, 2:216]

Senyum lagi.

Insha-Allah, apa-apa keputusannya, saya yakin itulah yang terbaik untuk anda.

No comments:

Post a Comment

Jururawat, oncall & postcall

Salam w.b.t. Selamat Hari Jururawat saya ucapkan buat semua akak-akak yang telah banyak berkorban masa dan tenaga menolong doktor da...