Wednesday, July 4, 2012

Naik Minyak, Naik Darah


Salam w.b.t.

Secara logik akal, negara yang mempunyai hasil petroleum semestinya mampu menjana pendapatan negara yang lumayan dan berupaya menunjukkan pertumbuhan ekonomi yang memberangsangkan. Kenapa? Hari ini kadar penggunaan kenderaan bermotor sangat tinggi di seluruh dunia lalu penggunaan minyak petrol mahupun diesel turut meningkat.

Pembukaan
^ Perubahan harga minyak dunia, menurut seorang senior yang ahli dalam kejuruteraan kewangan, dipengaruhi oleh spekulasi-spekulasi yang diadakan hasil peristiwa-peristiwa besar di dunia. Contohnya, peperangan, bencana alam yang berlaku menyebabkan keluar gosip panas (baca:spekulasi) atau andaian yang sedikit sebanyak mempengaruhi harga minyak di pasaran dunia.

^ Apabila minyak naik harga, maka barang-barang keperluan lainnya turut terkena tempiasnya juga. Bukan sahaja harga barang yang naik, tahap kesabaran para pengguna juga meningkat naik sehingga menyumbang kepada fenomena bom atom yang tunggu masa untuk meledak.

^ Menyentuh isu minyak petrol yang menjadi nadi kepada sesebuah kenderaan, saya kira rakyat Malaysia seharusnya bersyukur dengan harga semasa 1 liter minyak yang dijual. Ada 3 sebab kenapa saya berkata demikian, setelah membuat perbandingan harga dan situasi di India.

1. Harga semasa di Malaysia lebih murah berbanding India.

--> 1 liter petrol yang dijual di sini agak mahal berbanding di tanah air sendiri. Namun rakyatnya masih tetap 'sabar' dan tidak merusuh atau berdemo menuntut itu dan ini. Mungkin mereka berkumpul untuk sebab-sebab yang lain. Maka apabila harga sedikit naik, kumpulan pelajar asing selalu diberikan alasan harga minyak yang tinggi oleh pakcik auto yang mengenakan caj yang mahal untuk perkhidmatannya.

Ingin saya kongsikan harga seliter minyak petrol di beberapa tempat di sini untuk rujukan bersama.


Bangalore    RS 76.40                                           Delhi              RS 67.78
Mumbai       RS 73.35                                           Pune              RS 73.70
Chandigarh  RS 69.66                                          Ahmedabad    RS 72.65
Dehradun     RS 69.10                                          Jammu            RS 71.73
Gandhinagar RS 72.65                                          Kolkata          RS 72.74
Lucknow      RS 72.5                                           Panjim (Goa)   RS 57.47
Pondicherry  RS 67.41                                         Trivandrum      RS 69.53                  
Chennai        RS 72.2                                            Hyderabad     RS 74.89
Jaipur           RS 71.52

*1 Rupee = RM 0.058


2. Harga berbeza mengikut tempat.

--> Memandangkan India sebuah negara yang sangat besar, maka untuk menjangkakan keseragaman harga minyak di semua tempat adalah sesuatu yang agak mustahil. Setiap negeri mempunyai pemerintahannya sendiri, bahasa dan sistem tulisan tersendiri yang ternyata berbeza antara satu negeri dengan negeri yang lain. Senarai harga di atas sudah membuktikan perbezaan mengikut tempat atau negeri. Jadi kalau berada di negeri yang agak maju dan membangun, kenalah sanggup bayar lebih sedikit. 

3. Harga yang tidak stabil untuk jangka masa yang panjang.

--> Harga minyak di sini tidaklah begitu stabil dan sentiasa berlaku kenaikan harga. Kalau minggu ini harganya RS(x), dalam 2-3 minggu kemudian ada kemungkinan harganya berubah kepada RS (x+10). Lebih kurang begitulah pola perubahannya. Namun beberapa hari lepas saya ada terbaca satu kenyataan mengatakan pembekal minyak akan mengurangkan harga minyak sebanyak 2.46 rupee bermula Jumaat, 29 Jun lepas. Harap-harapnya ia boleh membantu mengurangkan beban masyarakat di sini.

Penutup
Bagaimana? Ada rasa tidak percaya? Terkejut? Keliru?
"Believe It..", bak kata abang Dean Cain, hos Ripley's Believe It or Not.

Itulah realiti yang sedang berlaku di sini. Kita sepatutnya bersyukur dengan nikmat yang telah diberikan oleh Tuhan kepada kita. Di Karad, wujud segolongan penduduk yang masih menggunakan kayu api untuk memasak lantaran tidak mampu untuk membeli gas yang mahal. Mereka sanggup bersusah payah mencari kayu api di mana-mana sahaja demi survival keluarga mereka.

Ingatlah, jika kita mensyukuri nikmat yang ada, Allah akan menambah nikmat itu dari jalan yang tidak disangka-sangka. Mensyukuri nikmat bertambah rahmat.

p/s : Ini hanyalah kajian kasar yang masih memerlukan penelitian. Segala kesilapan fakta harap diberitahu.

No comments:

Post a Comment

Bencana alam, adakah kita ambil pengajaran?

Salam w.b.t. Lama sungguh tak menulis di sini. Dek kekangan masa kononnya, idea yang sentiasa bersarang di minda tak dapat diterjemahkan da...